zondag 14 september 2014

Taak 6ASO/TSO - Ook jouw mening telt! (artikel 2 - Verontwaardiging over 'racistische' leerstof over Marokkanen)

Lees het artikel en post een reactie. Denk aan de kenmerken van een zinvolle reactie. Vergeet niet om je voornaam en klas te vermelden als je een reactie post. Deadline? 26/09/2014!

4 opmerkingen:

  1. Deze cursus mag niet gepubliceerd worden. Dit is ronduit beledigend voor de mensen zelf, alsook voor hun cultuur. Er zijn waarschijnlijk veel mensen die zo denken over allochtonen maar het publiceren in een cursus gaat te ver. De scholen gaan hierbij ook in fout door deze cursussen aan te schaffen. De school heeft een educatieve taak en hamert erop dat er geen discriminatie, racisme en pestgedrag wordt aanvaard, maar hier overtreedt de school haar eigen regelement. Als je het woord criminelen hoort denk je vaak aan allochtonen maar er zijn zoveel niet-allochtonen die ook aan criminele activiteiten doen. Sommige allochtonen gaan op in hun cultuur en dragen nu eenmaal een hoofddoek, sluier of boerka. Joden dragen toch ook een keppeltje en hebben opvallend haar door hun krullen, maar deze worden niet zo fel aangevallen als Marokkanen. Het is nu eenmaal een feit dat allochtonen het moeilijker hebben op school. Dat zou bij ons ook het geval zijn als wij in Marokko gaan studeren: een nieuw milieu, nieuwe taal, nieuwe culturen, nieuwe leefregels, nieuwe gewoonten,... Tevens is stoppen met school niet meteen de aanleiding om een crimineel te worden, de aanleiding is omgaan met verkeerde mensen in het verkeerde milieu.
    Jana 6AWITSv

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is begrijpelijk dat de inhoud van dit lesboek voor ophef kan zorgen. Maar in dit artikel krijgen we alleen een voorbeeld van deze specifieke voorbeelden. We weten niet in welke context deze oefeningen staan en of er ook nog andere culturen worden vermeld verder in het hoofdstuk. De moslimgemeenschap voelt zich hier aangevallen, wat normaal is als je de oefeningen leest. Waarbij de Marokkanen worden afgeschilderd als criminelen. Maar het moet wel bespreekbaar blijven in de klas. Kinderen moeten hier open kunnen over praten zonder direct commentaar te krijgen van een klasgenoot van Marokkaanse afkomst. Ikzelf heb 8 jaar op een school gezeten in Borgerhout ( al lachend ook wel Borgerocco genoemd), hier waren heel veel leerlingen van Marokkaanse afkomst. Het is waar dat de Marokkaanse gemeenschap zich snel aangevallen voelt. Het is gewoon de manier waarop je iets overbrengt. Dus uitgeverij Mallenberg mag zeker dit lesonderwerp behouden in hun cursus, maar zou het best op een minder aanvallende manier er inzetten. Fauve 6Wits

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben er helemaal mee eens met de artikel van Fauve. Het is een beetje overdreven wat er in het boek wordt geschreven maar zoals Fauve het al zei weten we de context niet. Misschien is er daarvoor een enquête afgenomen geweest en ondervond men dat de grootste deel van de feiten werden gepleegd door Marokkanen en dan kunnen we het wel begrijpen hoe het geschreven wordt. Nu zijn de antwoorden op de vragen niet heel juist op het doelgroep gericht want deze kunnen ook van toepassing zijn voor “Belgische” jongeren. Als we verder lezen zien we ook dat ze de vraag stellen “zijn alle Marokkaanse jongeren criminelen” en daarmee worden ze toch meer neutraal. We kunnen ook afleiden in hun vraagstelling dat ze u de keus laten op je antwoord , want er is een op de 3 of 4 juist en jij kies de welke je wilt. Het is het zelfde als ik zou vragen wat is het antwoord op 1+1 en ik geef als mogelijkheden 2,5,9,4. Iedereen weet dat 2 het antwoord is en dat de rest gewoon fout is. Deze is ook van toepassing op deze artikel iedereen weet dat er 1 juiste is en dat de rest gewoon daar is voor andere mogelijkheden te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is begrijpelijk dat mensen vinden dat zij en hun cultuur beledigd zijn. Aan de andere kant als de cursus al twee jaar gepubliceerd is waarom wordt er dan nu pas commentaar opgegeven? De stukken uit het artikel (de twee vragen) moeten uit de cursus gehaald worden. Als er nog zo'n soortgelijke vragen in de cursus staan moeten deze ook weggehaald worden. De cursus heeft een educatief doel dat wil dus ook zeggen dat eender welke cultuur niet in een negatief daglicht mag gezet worden. Het mag niet gebeuren door wat andere (niet Marokkanen) denken dat Marokkanen niet oke zijn. Cursussen moeten neutraal zijn en mogen geen vooroordelen hebben. Als alle negatieve stukken over de Marokkaanse cultuur er zijn uitgehaald mag deze cursus gepubliceerd worden.
    Eline Maesschalck
    6WTSba

    BeantwoordenVerwijderen