zondag 14 september 2014

Taak 6ASO/TSO - Ook jouw mening telt! (artikel 7: Abercrombie & Fitch en Hollister beseffen eindelijk zelf (een beetje) hoe uncool ze zijn)

Lees het artikel en post een reactie. Denk aan de kenmerken van een zinvolle reactie. Vergeet niet om je voornaam en klas te vermelden als je een reactie post. Deadline? 26/09/2014!

22 opmerkingen:

  1. De dalende verkoopscijfers, vind ik persoonlijk een zeer goede zaak. Zo zullen er er veel mensen zich niet meer uitgesloten voelen doordat ze niet kunnen volgen met de enorme trend van enkele jaren geleden. Niet iedereen heeft echter de economische middelen om 100 euro uit te geven aan een pull die echter niet veel meer fashionable is als sommige pulls die je op andere plaatsen kan vinden. Dat 1 winkel keten niet meer de mode monopoly in handen heeft komt ook door de opkomt van nieuwe manieren van verspreiden van mode. Tegenwoordig kan iedereen zijn eigen stijl creëren en verspreiden via site's als lookbook.nu, ook worden de toonaangevende fashionweeks toegankelijker via een varia aan modesites. Dit alles draagt echter ook bij tot de daling van de verkoop bij Abercrombie & Fitch en Hollister.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een beetje overdreven om het logo te verwijderen van de kledingstukken. Het blijft nog altijd een kledingstuk van dat merk. De naam van het merk hoeft echter niet heel het T-shirt in te nemen. Wanneer er op een trui een tekst of tekening staat, kan er vanonder in de hoek het logo wel nog worden toegevoegd. Er zijn nog andere merken waarbij de naam of het logo in het groot op het kledingstuk staat. Daar wordt dan wel weer geen commentaar op gegeven. Abercrombie and Fitch en Hollister overdrijven wel met het presenteren van hun merk. Je kan in de winkel geen toffe T-shirt vinden met een mooie print of dergelijks zonder dat je er niet naast kan kijken van welk merk het afkomstig is. Dat deze merken zich echter te goed vinden om te verkopen aan 'lelijke' of 'niet-coole' mensen is belachelijk. Het is ook niet zo dat de 'mooie' of 'coole' mensen allemaal maar merkkleding kopen. Daar gaat het tegenwoordig gewoon niet meer om.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een beetje belachelijk om het logo volledig van de kledij te verwijderen. Het zijn één van de grootste kledingsmerken, met de beste verkoopscijfers op de moment. Je kan ook het logo op een andere manier vertonen, bijvoorbeeld, het logo iets kleiner aanbrengen in plaats van koeien van letters. Of gewoon ergens in een hoek van een kledingstuk het logo plaatsen, niet persé de naam van het logo alleen. Maar anderwijs, Hollister en Abercrombie & Fitch staan bekend voor het duidelijke logo op hun kledij, ik zou dat dan best ook zo laten. Daar maak ik nu ook niet zo’n probleem van. Waar ik me wel aan stoor is het feit dat zij enkel kledij maken/uitgeven aan de “mooie” en “coole” mensen onder ons. Wat is juist “mooi” of “cool”? Iedereen heeft daar een andere mening over. Vele mensen kopen gewoon die merken om erbij te horen, mee te gaan met de mode. Of natuurlijk gewoon omdat ze het mooi vinden.
    Floor 6TSAT

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het logo op de kleren is gewoon een beetje afgezaagd , mensen kopen al jaren dezelfde T-shirts en pullen met hetzelfde logo op, iedereen die het koopt loopt gewoon met hetzelfde rond.
    Ze moeten gewoon de kleren een beetje aanpassen aan de mode en de nieuwe trends.
    De logo’s moeten niet perse weg , ze kunnen ook gewoon een beetje kleiner gemaakt worden.
    Ook moeten ze ervoor zorgen dat ze de kledij aanpassen aan een breder publiek, alle maten moeten aanwezig zijn en niet alleen ‘mooie’ en ‘coole’ mensen mogen de kleren kopen.
    De winkel zelf moet niet aangepast worden, de luide muziek is om blij van te worden en de parfum ruikt super lekker, het zijn gewoon verkooptrucks. Het is wel zo dat ze op die manier een bepaald publiek meer gaan aantrekken, maar dat is op zich geen probleem, want iedereen mag kopen wat hij/zij zelf wilt.
    Jana 6 Stw

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ze denken dat een merk van een kledingstuk wordt geasocieerd met snobisme, zijn ze fout bezig. Een van de meest voorkomende redenen waarom de verkoopscijfers dalen komt door het feit dat de prijs extreem hoog is. Dit komt door dat ze meer geld vragen voor het logo. Als ze gewoon een normale prijs zouden vragen dan zou de verkoopcijfers toenemen. Maar daarom moet het logo niet gaan verdwijnen. Een klein detail dat ze over het hoofd zien is als je zelf je doel groep gaat kiezen, discrimineer je andere mensen. Iedereen heeft zijn eigen stijl en kiest zelf welke kleren ze dragen. Dit wil niet zeggen dat “coole mensen” zich alleen maar goed voelen in merkkleding, de meest mensen dragen kledij waar ze zich goed in voelen. Dit wil zeggen dat ze niet absoluut het loge moeten verwijderen ze kunnen het ook gewoon verkleinen. Of ze kunnen ook gewoon nieuwe trends creëren en de mode gewoon een beetje aanpassen, een nieuw idee kan altijd aanslaan.
    Ine 6stw

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het logo op de kleren is gewoon een beetje afgezaagd, mensen kopen al jaren dezelfde T-shirts en pullen met hetzelfde logo op, iedereen die het koopt loopt gewoon met hetzelfde rond.
    Ze moeten gewoon de kleren een beetje aanpassen aan de mode en de nieuwe trends.
    De logo’s moeten niet perse weg, ze kunnen ook gewoon een beetje kleiner gemaakt worden.
    Ook moeten ze ervoor zorgen dat ze de kledij aanpassen aan een breder publiek. Alle maten moeten aanwezig zijn en niet alleen ‘mooie’ en ‘coole’ mensen mogen de kleren kopen.
    De winkel zelf moet niet aangepast worden, de luide muziek is om blij van te worden en de parfum ruikt super lekker. Het zijn gewoon verkooptrucks. Het is wel zo dat ze op die manier een bepaald publiek meer gaan aantrekken, maar dat is op zich geen probleem, want iedereen mag kopen wat hij/zij zelf wilt.
    Jana 6Stw

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geen wonder dat deze merken slecht verkopen. Door zulke uitspraken verkleinen ze hun doelgroep tot een klein groepje mensen die er zogezegd “perfect” uitzien. Dus volgens Mike Jeffries, CEO van Abercrombie, moeten sommigen jongeren zich te min voelen voor hun kleding omdat ze niet voldoen aan hun idealen. Dat is pure discriminatie.
    Dat zal ook niet de enige reden zijn dat hun verkoopcijfers zo hard dalen. Voor bijvoorbeeld een T-shirt met een merknaam zou ik persoonlijk nooit meer dan 50 euro uitgeven. Waarom zou je in godsnaam zoveel geld verspillen aan kleding met zo een simpele design? Je kunt dat vergelijken met een T-shirt van Coca-Cola. Daar zou je zelfs geen 5 euro voor overhebben.
    Merkkleding is enkel voor mensen die met hun status en inkomen willen pronken en hoe rapper dat zulke merken de wereld uit zijn, hoe beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Door het logo te verwijderen zullen jongeren juist minder kledingstukken willen kopen van het merk. Meestal kopen jongeren bewust deze kleding wegens het merk. Het dalende verkoopcijfer komt door de hoge prijs die ervoor gevraagd wordt en niet voor het logo dat op het kledingstuk staat.
    Het feit dat alleen ‘mooie’ mensen A&F kleding mogen dragen is helemaal absurd. Niemand kan bepalen wie mooi of niet mooi is. Iedereen kan mooi zijn op zijn eigen manier.
    De winkel moet niet aangepast worden maar als ze willen dat de kleding door een breder publiek aangekocht worden. Er moet meer helderheid komen en de geur van de parfum moet verminderd worden.
    Fanny6STW

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het logo verwijderen gaat niet bijdragen aan de redding van Abercrombie en Fitch. De enige reden dat mensen nog hun kleren kopen is voor het merk dat er op staat. Als het merk van het kledingstuk gaat, gaat het om het zelfde kledingstuk als je bij H&m en Zara maar dan voor de dubbele of soms driedubbele prijs. Het wordt tijd dat dit snobisme, en de discriminatie die er bij hoort, de wereld uit gaat en plaats maakt voor modehuizen die wel kleren aan iedereen willen verkopen. De arrogantie waarmee Mike Jeffries praat over dat ze alleen mooie verkopers en medewerkers willen heeft duidelijk bijgedragen aan de ondergang van zijn bedrijf. Door deze denkwijze gaan mensen natuurlijk wegblijven bij je winkel want niemand wil zo arrogant overkomen als deze man, of geassocieerd worden met een bedrijf als het zijn.
    Malik 6Bhin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is overbodig om het logo van de kledij van Abercrombie & Fitch en Hollister te verwijderen. Uit het artikel blijkt dat ze deze actie willen ondernemen omdat mensen door het logo de kledij te snobistisch vinden, het niet meer gaan kopen en daardoor dalen de verkopingcijfers. Volgens mij zit het zo dat de kopers de kledij afgezaagd vinden. Enkele jaren geleden was het een trend waar iedereen aan mee wou doen, maar zoals aan elke hype komt er hier ook een einde aan. Wat ze wel kunnen doen is het logo op een andere plaats zetten en verkleinen, bv. op het etiket in de hals. Het is bovendien geen wonder dat deze merkkledij slecht verkoopt. Door hun doelpubliek bekend te maken aan de buitenwereld, alleen kleren voor mooie mensen, krijgen deze ketens een slechte naam toegeworpen. Mensen willen er gewoon geen kleren meer kopen ook al hebben ze er genoeg geld voor. Geen wonder dat de verkoopcijfers dan dalen bij Abercrombie & Fitch en Hollister.

    Lenka 6INFO

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snap dat de verkoopcijfers dalen. Het merk heeft echt een slechte naam gekregen door te zeggen dat enkel mooie mensen hun merkkledij mogen kopen. Maar niemand kan toch bepalen of iemand mooi is of niet? Iedereen verkiest andere dingen bij mensen
    waardoor ze die mensen mooi vinden, sommige houden van blond haar en andere mensen meer van bruin. Dat is nu eenmaal zo. Ook zeggen ze dat enkel dunnen mensen hun merk mogen kopen en door enkel kledij te verkopen in de kleine maatjes tot medium. Dat is echt absurd want sommige mensen kunnen er niet aan doen dat ze niet het 'perfecte' maatje hebben door omstandigheden of door erfelijkheid. Jongeren voelen zich tegenwoordig al slechter in de maatschappij, dus al die kritiek van die 'grote' merken is echt niet nodig. Ik vind dat iedereen de kledij mag kopen die hij/zij wilt. Ze zeggen ook dat enkel mooie mensen in de winkel omdat dat zogezegd mooie mensen aantrekt. Dat klopt toch helemaal niet! De volgens hun 'lelijke' mensen kunnen toch ook aangetrokken worden door die mensen die in die winkel werken. Als je in een winkel loopt wil je een aangename geur en geen hele walm van parfum waar je hoofdpijn van krijgt. Dus die parfum moet echt verdwijnen.
    Ine 6INFO

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Snobisme gebruiken als businessmodel is niet het beste idee en dan nog de schuld steken op de jeugd is niet verantwoordelijk als bedrijfsleider laat staan slim. Het is waar dat mooie mensen andere mooie mensen aantrekken als je ze gebruikt als uithangbord maar ze trekken ook andere mensen aan. Het zijn deze daden dat het bedrijf de afgrond in duwt. Het is goed dat ze willen veranderen en dat ze daarom hun salespraatje en marketing aanpassen. Het is wel spijtig voor de mensen dat hun kleding en marketing strategie wel goed vonden, die zullen zich moeten aanpassen aan het nieuw concept. In ieder geval zal elke vernieuwing goed zijn voor de bedrijven en zeker als ze besluiten die parfumgeur weg te doen en minder luide muziek te spelen in de winkel want niemand wil naar een winkel gaan en thuis komen met hoofdpijn, dat vind niemand leuk en geeft ook geen leuk gevoel als je gaat winkelen. Hopelijk vinden ze snel een beter businessmodel. jens 6info

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is hun eigen schuld dat ze minder en minder gaan verkopen. De grootste reden is toch wel hun manier van denken. Zij denken dat alleen mooie mensen hun kleren mogen dragen dus gaan mensen die winkel niet binnen durven gaan omdat de meeste zo onzeker zijn over hun eigen en bang hebben dat je raar aan gestaart zou worden. Maar je mag jezelf wel goed voelen als je daar mag komen werken want de ceo van het bedrijf zei dat alleen maar mooie mensen aangenomen zouden worden. Het was wel grappig dat er een man was die kleren had gekocht bij hun in de winkel en die later op de dag aan een dakloze man heeft gegeven. Na dat die man dat had gedaan is dat ook in het nieuws geweest en is de wereld anders gaan beginnen te gaan denken over het bedrijf. Maar voor mij maakt het toch niet uit want ik koop er toch geen kleren van.
    Pepijn 6bhin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben het compleet oneens met de beredenering van het bedrijf zelf dat de schuld geeft aan de jeugd die "genoeg heeft van merkkleding". Het is de schuld van het bedrijf zelf en vooral van de CEO Mike Jeffries die zegt dat alleen "coole, populaire mensen" zijn kleding mogen dragen. Vandaar dat de maat XL van het kledingsaanbod is geschrapt. Dit is nog niet zo drastisch in vergelijking met wat er verschuild zit achter het bedrijf. Slecht geproduceerde en weggegooide kledij worden verbrand. Ze geven dit zeker niet aan daklozen of aan een goed doel omdat zij hun kleding te "cool" vinden daarvoor. Vorig jaar werd er een campagne gevoerd omwille van dit schandaal. Iedereen was vrij om hun oude (of nieuwe) Abercrombie&Fitch kleding te donneren aan talloze daklozen.
    Ikzelf heb kleding van Abercrombie&Fitch en Hollister omdat het een paar jaar geleden een trend was, de nieuwe winkels in België trokken heel veel mensen aan. De reden waarom ik hun kleding koop is niet alleen voor de trendy looks maar vooral voor de goede kwaliteit. Het verdwijnen van de logo's zal op mijn koopgedrag geen effect hebben.
    Andreas Geeraerts 6ASPW

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is erg gemakkelijk om kritiek te geven op wat mensen zeggen en doen. Beide merken hebben dan wel ‘gemene’ dingen gezegd maar als je erover nadenkt, verkopen een heleboel andere merken ook alleen aan ‘mooi coole’ mensen. Alleen zeggen zij het niet expliciet omdat dat altijd al hun doelgroep was. Abercrombie & Fitch en Holister willen enkel hun ‘naam’ veranderen en hun koper, omdat de mode nu eenmaal veranderd is in een sobere stijl. Vooral jongeren kochten hun kleren en daarom moeten zij zich aanpassen. Waarom wordt hier dan zo een drama over gemaakt? Gaan ze merken als Chanel en Dior dan ook gaan aanvallen? Het enige verschil met A&F en Holister is dat zij het goedkoop willen maken zodat de (mooie) jongeren er toegang tot hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Volgens mij is de prijsverlaging niet zo'n goed idee. Als de prijs daalt zal het merk ook veel minder uitgeven voor de productie ervan en zal de kwaliteit van de kledingstukken dalen. Aangezien veel mensen niet enkel deze kleren kopen omdat het een bekend merk is maar wel voor de kwaliteit zal deze verandering redelijk negatief zijn voor Abercrombie&Fitch. Het logo van de kleren afhalen is ook niet zeer slim aangezien er natuurlijk wel mensen zijn die deze kledij kopen om te tonen dat ze dit merk dragen. Zij willen laten zien dat ze zo'n merk dragen aangezien ze er veel geld voor uitgegeven hebben.
    Echter daalt de verkoop in Europa niet enkel door de te hoge prijzen van het merk. Mensen die vaak kleren kopen bij Abercrombie&Fitch merken wel dat de stijl van het merk al enkele jaren onveranderd blijft. Elk jaar blijven de pullen, T-shirts, jeans... ongeveer dezelfden. De kopers worden het dan beu om altijd dezelfde soort kledij te dragen en gaan ergens anders hun kleren kopen.
    Volgens mij moet A&F dus wel een paar zaken veranderen maar ze moeten goed nadenken over wat en hoe ze het veranderen.
    Mathias Fixelles 6 ASPW

    BeantwoordenVerwijderen
  17. We veroordelen met z´n allen een merk als Abercrombie & Fitch omdat ze mensen beoordelen op hun uiterlijk. Maar in onze maatschappij gebeurt niets anders. Lelijke mensen vinden minder makkelijk werk, worden zwaarder gestraft in de rechtbank, verdienen vaak minder dan mooie collega’s… Kortom, aansluiting vinden is voor hen veel moeilijker. Dat er merken zijn die deze mensen uitsluiten verergert de situatie alleen maar.
    Het feit dat Abercrombie & Fitch en Hollister zware klappen krijgen, is een goed teken. Jongeren doorzien eindelijk de praatjes van het merk. Misschien is dit wel een klein eerste stapje naar een maatschappij waarin we door niets of niemand om wille van ons uiterlijk gediscrimineerd worden.
    Ine, 6SPW

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De schrijver van dit artikel toont duidelijk zijn standpunt : hij houdt niet van de marketing die Abercrombie & Fitch tot hiertoe aangewend heeft.
    Deze marketing is inderdaad zeer elitair maar heeft tot op heden een heleboel jongeren tot kopen aangezet en heeft het bedrijf een pak geld opgeleverd. En waartoe dient marketing anders ?
    Is deze elitaire aanpak verkeerd ? Misschien wel, maar ze is wel onverbloemd ! Want wordt er niet bij elke nieuwe modetrend getracht om jongeren het gevoel te geven “erbij te horen” als ze deze volgen ?
    De analysten hebben gelijk over het feit dat ketens zoals H&M de trends op de voet kunnen volgen en dit met goedkope prijskaartjes. Maar waar wordt deze kleding gemaakt, door wie, en brengen ze dezelfde kwaliteit ? Dit zijn eerder elementen die bij vergelijking in overweging moeten genomen worden.
    Door de dalende cijfers zal A&F inderdaad een nieuwe verkoopsstrategie moeten vinden. Welke de juiste zal zijn en of jongeren deze zullen volgen valt af te wachten. Maar het is aan de jeugd zelf om hun gezond verstand te gebruiken en te weten in hoeverre ze hierin willen gaan. Willen ze dan toch als schapen volgen, dan is dat hun zaak. Maar mij niet gezien, ik volg liever de slogan : “You’re born an original, don’t die a copy”.
    Florimond, 6ASPW

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is overdreven dat dit al snobisme wordt genoemd. Er zijn heel veel jongeren die met andere merken te koop lopen. Natuurlijk dragen veel jongeren dit merk, het wordt immers veel gepromoot door mooie modellen. Als diegene die het niet hebben dit ook willen is het logisch dat ze dit gaan dragen. Het is daarom ook schandalig dat ze zeggen dat alleen mooie mensen het merk Abercrombie & Fitch mogen dragen. Iedereen die wilt zou dit merk mogen dragen. Men wordt immers al genoeg geconfronteerd in het dagelijks leven met deze situatie, bijvoorbeeld op school, op straat, in de sportclub en dergelijke. Dit zou absoluut niet mogen gebeuren. Zo gaan deze mensen zich juist slechter voelen in hun vel.
    Als ze dan toch het logo en de grote opschriften van de kleding willen halen om snobisme tegen te gaan zouden ze dit beter van alle kleding halen zodat er niemand zich beter voelt als een ander om willen van duurdere kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het weghalen van de eland en de meeuw van de kleding van Abercrombie & Fitch en Hollister zal niets veranderen aan hun dalende verkoopcijfers. Er zijn zoveel goed verkopende merken die ook hun logo duidelijk zichtbaar op hun kleding zetten. Wat moet veranderen is waarschijnlijk de rest van het uitzicht van de kleding, dat ondertussen saai geworden is, en vooral de houding van de bazen van de merken. De CEO's komen met uitspraken als: 'we willen niet aan lelijke mensen verkopen' en 'we sluiten absoluut mensen uit'. Hiermee maken ze zich niet erg populair bij de meerderheid van de kopers. Ze willen zogezegd enkel aan coole en populaire kids verkopen, maar wat is populair en wat is cool. Moest je een standaard geven aan mooi of cool, zou je misschien 20% van je potentiële publiek bereiken. Als je daar dan nog bij denkt dat 10% hiervan niet geeft om merken, en al helemaal niet pro snobisme is, hou je niet veel publiek meer over. Terwijl ze misschien veel meer zouden verkopen mochten ze iets ruim denkender zijn en de 'niet coole' kinderen er ook bij betrekken.
    Iris 6SPWvy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De verkoopaanpak van Abercrombie & Fitch is nooit zo goed geweest. Na aangeklaagd te zijn voor discriminatie en ongepaste kledij zoals strings voor kinderen, is het geen wonder dat er een daling is in hun verkoop. Het weghalen van logo’s op de kledij zal hier niet veel aan veranderen. Het is vrij logisch dat je wilt dat jou kledij er goed uitziet en dat iedereen die het draagt er daarom ook goed uitziet. Dit wilt echter niet zeggen dat de kledij enkel bedoeld is voor de “coole” mensen. Om terug zo’n populair merk te worden als het ooit was, zou Abercrombie & Fitch zich beter bezighouden met het maken van kledij die meer aangepast is aan de nieuwste trends.
    Laura Bossaer 6ASPW

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Abercrombie heeft zeker ook verlies gemaakt door de woorden van Mike Jeffries de CEO van Abercrombie. Door mensen uit te sluiten door te zeggen dat alleen ‘mooie mensen’ hun kleding mogen dragen. Abercrombie verkoopt geen grote maten. Ik vind het schandalig dat dikkere of wat vollere mensen geen kleding mogen dragen. Zij mogen zelf hun doelgroepen bepalen maar daardoor maken ze wel verlies. Ik vind dat ze niet aan de prijzen moeten veranderen want dan gaat de kwaliteit ook weer veranderen. Door het logo te verwijderen of te verkleinen gaat het aankoopcijfer niet veranderen want zolang de kleren nog steeds een goede kwaliteit hebben gaan er nog steeds tevreden kopers zijn. Annelies 6STW

    BeantwoordenVerwijderen